Industria auto, aproape de o nouă criză: cum poate fi zdruncinată piața auto

de: Andrei Tilimpea
28 04. 2023

Lipsa severă de apă ar putea fi următoarea „criză” cu care se confruntă industria auto, a avertizat șeful Seat și Cupra.

Europa a avut cea mai uscată vară din ultimii 500 de ani în 2022, iar cu precipitații minime în timpul iernii, multe guverne au avertizat cu privire la lipsuri critice. În timp ce mulți iau în considerare impactul asupra agriculturii și peisajelor, apa utilizată în producție este adesea trecută cu vederea.

Potrivit companiei de tratare a apei Ecolab, până la 4.000 de litri de apă sunt folosiți pentru a face o singură mașină, corelând aproximativ cu numărul mediu de litri de apă pe care o persoană îi folosește pe lună.

Wayne Griffiths, directorul executiv al Seat și Cupra, care are diverse fabrici în Spania, s-a declarat „îngrijorat” de aceste lipsuri și crede că va fi „următoarea criză” după penuria de semiconductori, care paralizează producătorii de automobile de când a început pandemia.

Vorbind cu dealer-ul auto la dezvăluirea noului SUV electric Cupra Tavascan, Griffiths, născut în Manchester, a spus: „Deși situația semiconductorilor se îmbunătățește, vom ajunge la următoarea criză, care cred că va fi o criză a apei.

„Nimeni nu o are cu adevărat pe agenda lor, dar a fost foarte uscat în sudul Europei și vorbeam cu ministrul pentru Catalunya despre situație pentru că sunt îngrijorat și acesta ar putea fi următorul impact pe care îl avem. Evident, putem lua apă de mare și o desalinizare, dar este foarte consumator de energie. Dar avem nevoie de puțină ploaie pentru că producția de mașini are nevoie de apă.

Cupra are prioritate față de Seat

Griffiths a vorbit și despre modul în care Cupra a fost prioritizat față de Seat în ultimii ani, ajutând la explicarea scăderii vânzărilor acestuia din urmă.

El a spus: „Concluzia este că marca Cupra crește în detrimentul Seat este foarte nedreaptă, deoarece în detrimentul Seat are doar un motiv în acest moment și acesta este lipsa semiconductorilor. Cu siguranță nu este vorba de lipsa cererii. Nivelul nostru de cerere pentru Seat este la fel de mare ca până acum.”

„Trebuia să luăm o decizie strategică și să ne stabilim prioritățile, iar când nu aveam destui semiconductori, am decis să dăm prioritate Cupra, care din păcate a avut un efect negativ asupra Seat.

„Am făcut asta din motive de marjă și, evident, cu volume reduse, trebuie să rămânem profitabili ca producători. Și, de asemenea, pentru a proteja Cupra. Nu puteți lansa o nouă marcă și apoi să nu livrați. Ar fi un adevărat eșec. Nu am putut face asta și, din aceste două motive, am dat prioritate Cupra.

Mulți au ridicat îndoieli cu privire la viitorul Seat, firma spaniolă depunând aparent toate eforturile în spatele lui Cupra și puțin în spatele Seat. Au trecut mai bine de trei ani de când Seat și-a prezentat ultimul model nou cu Leon de a patra generație.

În acest timp, Cupra a lansat trei mașini – Formentor, Leon și Born – și mai are câteva pe drum, inclusiv Tavascan și Terramar care vor fi puse în vânzare în 2024. Va exista și versiunea de producție a compactului Urban. Concept mașină Rebel în 2025, care se așteaptă să se transforme în primul Seat electric la scurt timp după.

Dar Griffiths a fost clar că Seat are încă un viitor alături de Cupra, adăugând: „Cupra va ajuta Seat, îi va oferi un viitor al mașinilor electrice începând cu 2025. Cupra ne-a permis să electrizăm Seat ca companie mult mai devreme decât aș fi visat vreodată cu Urban Rebel.

„Dacă lucrurile merg bine, atunci vedem că nu numai Cupra crește exponențial, ci și Seat crește și revine unde era și într-un ritm puternic.”